Botol Susuku

Lepas botol tu abang..... Berkata seorang ibu kepada anaknya
Taknak!!! si anak menjerit sambil berlari-lari di taman permainan kanak2.
IBU Sambil dibantu oleh si abang mengejar adiknya untuk mendapatkan botol susu.

Tengah syok melihat gelagat anak beranak fikiranku melayang seketika.
Terkenang aku pada cerita ibuku, Masa tu usiaku 3 tahun. Aku jenis yang tidak mahu lepaskan susu botolku walaupun botol itu kosong. satu siri amukan akan berlaku sekiranya botol itu tiada bersama aku.




Satu hari emak, aku dan abang pergi ke tarakan (satu tempat di indonesia gambar di atas) kampung nenak aku sementara ayah tidak ikut kerana sibuk berkerja di tawau. Tarakan adalah satu pulau kecil terletak berhampiran hutan kalimantan. masa dahulu perjalanan dari tawau ke terakan memakan masa 12 jam. sekarang tidak lagi dengan menaiki feri express tawau ke tarakan mengambil masa 4 jam shj. Tawau dan tarakan mempunyai hubungan ekonomi yang kuat diantaranya Banyak udang kering yang di bawa dari tarakan untuk di pasarkan di Tawau. Dan banyak Milo dari tawau di bawa ke tarakan untuk di pasarkan... (Bab ekonomi le pula)..... Aku sambung cerita td..

Satu pagi aku bangun mencari botol susu ku aku bertanya mak aku:

Aku: ma botol ku mana??
sudah balik tawau. naik jambatan. dengan senang mak aku menjawab (Yang mana sebenarnya botol itu di sembunyikan oleh makcik aku. adik mak aku)

Aku: Naik jambatan ma??
Mak: Ya tadi malam masa kau tidur botolmu sudah pulang naik jambatan...
Aku: Jambatan mana ma??
Mak: Anu mu nie kalau malam jadi jambatan. botol mu pulang le ke tawau naik jambatan.

Satu siri teknik paisikologi yang mak dan makcik aku gunakan untuk Aku melupakan botol aku. dengan mudah Aku tertipu dan akhirnya aku tidak menyusu Botol lagi.
Bila di fikirkan kembali boleh ke Anu jadi jambatan #$%&*@ klu boleh merujuk peta jauh tu......

Adakah aku akan guna juga teknik ini untuk masa akan datang.........????

24 Tukang Komen:

haha tak sangka jumpa blogger tawau, salam gak dari tawau.. huhu...
menarik giler bloh awak huhu..

May 25, 2009 12:26 PM  

ish..zaman skang budak² lain haruan..tak bleh pakai dah teknik tue

May 25, 2009 12:53 PM  
ayong said...

haha..lawak2, adik ayong still menyusu guna botoll..
dah darjah satu dah pon..heee..

camne ea?
da pelbagai cara digunakan, tp tidak berjaya..
haaa

May 25, 2009 1:00 PM  
catz_mafia said...

Haruan,
Hahaha... botol jadi jambatan ek.. hahaha. psikologi sungguh tu..

Budak2 sekarang ni cerdik2.. dorang tak mudah tertipu..

May 25, 2009 1:47 PM  
miss izan said...

hahaha...
anak2 ko takan tertipu ohhh...
zaman makin maju...
tapi tak salah mencuba gituuu..
hehehe

May 25, 2009 1:52 PM  

tak sangka termakan jugak penipuan tu hihi..tp kene tipu pun utk kebaikan..kann..

tq jengah blog saya..ubat ni dah memacam dah. Tengoklah kalau keadaan dia boleh keluar hospital saya akan cari..

tp rasanya dia dah teruk sgt..takut sistem dlm badan dah byk yg rosak so makan ubat ape pun nanti tak berfungsi..

tq ye bagi cadangan..

May 25, 2009 2:11 PM  
nuyuljana said...

he he.

dasat gilew botol susu naik jambatan.

=))

May 25, 2009 2:50 PM  

itulah pasal budak-budak sekarang semua kecik2 dah depan komputer tu yang cerdik sangat tu kena guna komputer bercakap kot baru depa ikut ha..ha..ha..

May 25, 2009 5:06 PM  

hahaha

biasa aku dengar ni

May 25, 2009 5:23 PM  

kepten biasa dengar ke? muskyil nie

May 25, 2009 6:05 PM  
Lun said...

err bagus teknik melupakan botol susu tu hehe

May 25, 2009 6:36 PM  

anu jd jembatan..?anu tuh refer pd ape ek..?

May 25, 2009 7:35 PM  
epalgreen said...

ahaha..
nak buat jgk cmtu jgklah kalo dh ade ank..
hahaha

May 25, 2009 11:26 PM  
sharamli said...

lucah?
sy bawah um0 lgik..hua3

May 26, 2009 1:35 AM  
babyaura said...

tak leh bla entry yahng ni..
klakar giler!
hahaha
good job~

May 26, 2009 7:42 AM  
QueenWizza said...

wahaha lawak giles n3 ko ni. pndai mama ko.

May 26, 2009 8:27 AM  
Aizat said...

wei,
ko bwt larr chatbox..aq blei larr sume2 nk leave ape2 message dgn mudah(bapak skema gilew ayat!)

haha..:-p
nak sembang dkt tmpat komen ni agak leceh lorr..

May 26, 2009 9:32 AM  

hahahahahahahahaha...boleh menjimat kan kos pembinaan jambatan nih...~~~~erk~~~(^_^)

May 26, 2009 9:56 AM  
||alis|| said...

salam..
saya sudah lupa bagaimana saya cerai ngan botol susu ;)

May 26, 2009 11:15 AM  
ARYN said...

umor bape masa masih dgn botol tu? mcm bantal busuk..tp ni botol busuk..hehe

May 26, 2009 11:38 AM  
TuN TeJa said...

ha..ha..ha..anu leh tukar jadi jambatan...

May 26, 2009 1:18 PM  
asis said...

anu,,,anu kau jd jambatan? wahaha,,,
adik aku dulu mcm kau sampai usia 5 tahun,,

mak aku suruh dia bg botol susu kat bandaran,,
dia bg je la,,sebab mak aku kata bandaran tu mcm org beli surat khabar lama~ kecik2 da nak duit je..

he~ my good frind is from tawau,,
she went to st. patrick~

May 29, 2009 6:31 PM  
milimilo said...

haha..aku 6 taun baru benti minum susu botol

June 02, 2009 1:36 PM