Kerana Bola

Hangat blog-blog terkini berdebat, bersembang pasal bola. Terutamanya tentang MU vs BARCA pagi tadi. Dan yang pasti jawapan telah terjawab BARCA menang bergaya tampa balasan 2-0. (Horreyyyyyyyy Penyokong BARCA). (Muka Chuak Penyokong MU). Dan yang pastinya Aku penyokong tegar Valencia atau Chelsea. Jadi pagi tadi aku tonton aje tak juga Horrey tak juga Chuak.

Teringat ku zaman kanak-kanak, Zaman itu kami memang suka main bola. Aku minat sangat bermain bola nie, tapi aku bukan le star atau pemain bola peringkat mana2 pun. Cukup sekadar wakil kampong aje la.

Kalau penyokong boleh bergaduh apatah lagi pemain. Itulah yang berlaku pada kami dahulu. Kg Tg Batu Tengah Vs Kg Tg Batu.

Dipagi sabtu yang indah… sedang seronok bermain Chikong, dan bermain Humban…… Hamatan datang. Hamatan merupakan pemain bola dan wakil sekolah SMK TAWAU masa itu. “Ok geng petang nie kita lawan bola dengan kampung sebelah (Kg Tanjung Batu)”. OK jawab kami semua yang ada.

Pagi berganti petang. Kami sekumpulan pun bergerak ke padang bola yang dijanjikan. Kesebelasan utama kami pada hari itu ialah…… Hamatan selaku kapten, Kahar, Mansur, Tanggarung, Zali, Rahman, Apek, Aku, Zainal, Jenal, Rais dan beberapa orang lain.

Ibarat perlawanan akhir hati berkobar-kobar untuk menang. Tapi tempat kami bermain bola tak le se standard padang bola. Hanya padang tanah merah bertiang gol kayu (Kg tak ada peruntukan nak buat padang bola agaknya . untuk ketua kg Tg Batu ambil parhatian)




PADANG BOLA TANAH MERAH SEHINGGA KINI

Kekalahan seperti pasukan MU kami terima… wo malu, hati membuak, geram, dendam, + hasutan syitan maka terjadilah satu siri pergaduhan dipadang tersebut. Pergaduhan terhenti kerana campur tangan orang-orang lama (Orang Tua) kg tersebut dengan mengusir kami pulang… Woooooo sedih wo kalah……

Namun pengalaman itu cukup mengajarku bahawa bermain bola… penyokong bola boleh menyebabkan pergaduhan, pembunuhan dan sebagainya kalau dah fanatik sangat.

Jadi pada peminat2 bola dan pemain2 bolah kalau dah kalah bersabar le ya.......

20 Tukang Komen:

oMMy fiRuz said...

sib baik la x jd pegi tgk bola smlm..law x, sia2 je mengantuk pg ni sbb bola..hehehe..anyway..suke skin kaler blog u ni..

May 28, 2009 11:10 AM  
sharamli said...

kalah menang adat permainan..ceit...

May 28, 2009 11:21 AM  
miss izan said...

hidop liverpoolllllllll...
apakah?
hahaha

May 28, 2009 11:38 AM  

Sy x suke tgk bola..bek tgk canel yg lbh bermanfaat utk diri sndiri n family! Hehehe..tp sy pun suka skin kaler blog aruan! cayok..cayok!

May 28, 2009 11:56 AM  

eh!

ko kenal si Matan jugak? kawan abang2 aku tu...

kita mungkin kenal

sebab aku kat besi buruk

May 28, 2009 12:57 PM  

oh kepten sekampung ke kita?

May 28, 2009 1:29 PM  
~wAniE~ said...

suka ye tgok bola..
sy pn suka gak!!1

May 28, 2009 2:40 PM  
QueenWizza said...

smpai gaduh ke. isk isk. x phm tol.
aku cool je. x mnt bola hhehe

May 28, 2009 2:52 PM  
xuen adyla said...

bola bola
itu bulat
hahah

MU kalah
walaupun suka Chelsea tapi aku xsuka la Barca menang
apa kes

May 28, 2009 4:27 PM  

hehehe haruan tasek pun tandok bolaa

May 28, 2009 6:02 PM  
miEz haNeM said...

salam..
cakap tentang bola..
memang sinonim dgn lelaki:)

May 28, 2009 6:23 PM  
KhairiL's said...

ko bt jejak kasih ke kt sini dgn kapten

hehe, pasal MU aku frust

haha =)

May 28, 2009 7:28 PM  
||alis|| said...

saya tak minat bola. tak tau psal apa...

yg saya minat; KAKA.

hahaha!

May 28, 2009 8:24 PM  
babymiLosh said...

aloh2...
apakah?? men bola.. kejar2 penat2 da dapat tendang2 lak.. haishhh~

huuuu ;p

May 28, 2009 11:37 PM  
joegrimjow said...

heh#
sanggup tuuu

da bes da

May 29, 2009 12:34 AM  
asis said...

pening bce psal bola..

May 29, 2009 2:19 AM  
izman said...

aku setuju. kat kg akupun sama, asal ada piala liga kampung, main bola je mesti gaduh, even adik beradik (pasukan lain2)

May 29, 2009 8:41 AM  
+ akhis + said...

oooo ko urg sabah ea..emm!!!

May 30, 2009 10:52 AM  
milimilo said...

aku xkesah man u kalah..
aku xpnah main bende yg ade kaitan dgn bola2 nih..
pingpong je pnah tu pon bola kecik..hoho

June 02, 2009 1:30 PM