Boeing 747



Sudah tentu anda pernah melihat Rancangan Dokumentari Air Crash Saluran 553 Astro setiap selasa. Banyak Kemalangan-kemalangan kapal terbang yang di tunjukan termasuk kematian Penumpang dan anak kapal sekali. Kalaulah keluarga anda terlibat pastinya kita sedih. Sebagai contoh cerita ini….

Cerita ini mengenai kawanku Abdi. Kota London 1982. Gembira kerana Abdi akan balik hari ini dari London… semua keluarga mara menunggu kepulangan Abdi yang baru habis belajar.

Seminggu sebelum Kepulangan


Ibu Abdi menelefon Abdi “Kau dah beli tiket ke balik”. “Sudah Mak sebulan yang lalu. Janganlah mak risau Abdi akan sampai tak lama lagi.”

Sehari sebelum kepulangan

Abdi bersiap-siap kemaskan barang ditemapt dia tinggal. Petang tu di sempat jumpa beberapa orang rakan yang belum balik ke Tanah Air untuk bersalam-salaman dan meminta maaf sekiranya ada salah silap semasa belajar kat London. Dia juga sempat jumpa beberapa tenaga pengajar untuk berbuat demikian.

Hari kepulangan Dilapangan Terbang Kat London(HEATROW)
Abdi chek in seperti biasa. Dibalai menunggu Abdi sempat menghubungi emaknya. Emak saya nak pinjam adik….? Pada masa yang sama connection failed.Emak Abdi tidak dapat mendengar permintaan Abdi. Dengan segera penumpang-penumpang Boieng 747 di panggil untuk memasuki kapal terbang.


Dalam Kapal Terbang

Seramai 255 penumpang yang akan bertolak ke kuala lumpur. Seperti biasa dalam kapal terbang sebelum penerbangan langkah-langkah keselamatan dalam kapal terbang akan diterangkan oleh Pramugari2 (yang cantik2) atau Pramugara2 (yang macho2). Penerbangan di jangka mengambil masa 20 jam dan akan singah ke beberapa destinasi lain sebelum Kuala Lumpur. Mereka dijangka akan tiba di Kuala lumpur pada 0925 pagi

Airpot Kuala lumpur Pada Hari Ketibaan

Saudara mara seronok menunggu Ketibaan Abdi.

Masa Yang Sama dalam Kapal terbang.

Jurumudi melaporkan kecemasan bahawa Boieng 747 tak dapat dikawal. Kapal terbang tidak dapat dikawal kerana kemudi dibahagian ekor terpatah yang menyebabkan saluran minyak hydrulax bocor sekaligus.

Keadaan didalam kokpit menjadi kelam kabut. Penumpang-penumpang turut berdoa agar selamat sampai ke distinasi. Tak kurangnya Abdi tetiba menjadi penik mengingatkan IBU dia mula hendak menangis…. Dalam keadaan kelam kabut Abdi ditenangkan oleh kawan yang duduk disebelahnya. Dia tetap terus menjadi panic begitu juga keadaan di Kokpit, Jurumudi berhempas pulas mengawal Kapal terbang.

Akhirnya setelah beberapa minit berhempas pulas mengawal kapal terbang. Kapal terbang Terhempas ke bumi. Kesemua 255 penumpang dan 10 anak kapal terbunuh serta merta. Keadaan senyap serta merta.

Airpot Kuala lumpur

Adik Abdi.. Asrul mendapat dahulu berita kemalangan ini. Dengan menahan sebak di dada,, Asrul merasa bersalah,, adakah ia hendak menyampaikan bertia ini kepada ibunya..

Kawan Asrul yang ada bersama cuba menenangkan Asrul dahulu agar dia tidak memberitahu ibunya dahulu.. namun Asrul nekad untuk memberitahu berita sedih itu.

Dengan hati yang waja Asrul berlari kea rah ibunya untuk memberitahu berita itu. Keadaan menjadi tegang. Abdi…Abdi….Abdi…..jeritan si ibu. Asrul bertambah sedih melihat keadaan ibunya yang Nampak seolah-oleh hesteria tetapi dalam keadaan yang terkawal.

Kawan-kawan yang ada turut membisu tidak berkata apa-apa.Abdi….Oh.. Abdi Jeritan ibu Abdi lagi sambil berkata kenapa boleh jadi begini “Terpatah Mak..terpatah” “Apa yang Terpatah Kata Si ibu lagi” “Ekor Kapal Terbang Mak”.

“Abdi kau memang nakal” Kata ibu lagi. Siapa kasih kau pinjam kapal terbang Adik kau nie “Kan dah bagi tau mak tadi nak pinjam Kapal terbang Adik, Mak tak dengar ke” Jawab Abdi. Itulah Abdi rakanku yang kena marah oleh ibunya kerana merosakan kapal mainan Adiknya Asrul. Kami yang ada disitu hanya melihat sahaja kejadian itu berlaku.

21 Tukang Komen:

berangan betoi.. igtkan cite betoi2..

June 05, 2009 9:26 PM  
GRuNGe said...

Ntahnya, dah suspen habis dah tadi. Ingat citer betul, tapi kalau citer betul, musti aku ingatnya ada rakyat malaysia terbabit dalam kejadian kapal terbang terhempas. 1982, masa tu umur setahun jagung. Wakakaka.

June 05, 2009 9:28 PM  

Ni sorang lg sekapal ngan Kapten Luffy.. wat entri jenis2 terbabas.. isk..

June 05, 2009 9:59 PM  

haishhhhhhhhh...
suspen jeeeeeeee

June 05, 2009 10:04 PM  
su said...

xpenah ade pengalaman lg naik kapal terbang ni..huhu...

June 05, 2009 10:12 PM  
anaklaut said...

salam...

terima kasih buat kapten kerana sudi singgah dalam anaklaut.

saya sekadar mahu berkongsi maklumat saja kapten..moga mendapat sedikit info..

saya tergelak besar membaca entri kapten ni..hahahaha..best!

June 05, 2009 10:20 PM  

ish,pahape lar,,,punye excited bace,,hikhik

June 05, 2009 10:33 PM  
xuen adyla said...

cis kek

ahahhaha<--ringkas padat dan enak

June 05, 2009 11:51 PM  
xull said...

dan sekali lagi gua tertipoo.. hahaha. hampeh nye haruan

June 06, 2009 12:01 AM  
catz_mafia said...

Haruan,
Ni lagi sorang macam si kapten. Errr. geram tul aku. Aku bakar juga blog ko ni.. errrrrrrr.. hehe

June 06, 2009 2:06 AM  
catz_mafia said...

Haruan,
Ni lagi sorang macam si kapten. Errr. geram tul aku. Aku bakar juga blog ko ni.. errrrrrrr.. hehe

June 06, 2009 2:06 AM  

aku setuju kalo kita reramai bpakat BAKOR blog diorng..cess!

June 06, 2009 8:20 AM  
NuR said...

haruan..
amik jerr award tu..
tempek kat sini haa..

June 06, 2009 8:24 AM  
Precious said...

Heiii ... sakit jantung pisang aku!

June 06, 2009 8:30 AM  

.lame x naek heli :P

.btw, kite da private blog.. klu nk bce, emel kite ek.. nti kite invite.. intanurulfateha@gmail.com

June 06, 2009 10:40 AM  
Arra JaSmY said...

Salam..
adeih...kapal terbang mainan..
ku baru fikir yg bdak tuh da terkorban..haish..

June 06, 2009 1:55 PM  

penat aku baca

lalala

June 06, 2009 8:14 PM  
Teja said...

aku dh agak dah... mmg itu ending citer nih

June 07, 2009 4:22 PM  
puspawarna said...

hua2...
tpah tertpu..
tpah tertpu laaa...

June 08, 2009 3:36 AM  
KhairiL's said...

adeii
kecewa...

haha

June 08, 2009 9:59 AM