Berbagai Perihal Duit

Contest Anjuran saudara Khairil's




Perihal Duit

Cerita Pertama

“Mak nak beli buku sekolah cikgu suruh….” Pinta seorang budak pada emaknya.

Duitduit..duit ko kira mak nie berak duit ka?” Jawab mak.

Ulasan:

Nampak tak permintaan budak itu beli buku semata-mata kena suruh, bila buku dah beli tak baca pun rogi aje.

Lihat pula Jawapan , wajar ka mak menjawab begitu??? Mak dia cakap macam tu sebab susah nak cakap atau panjang sangat nak buat si anak mengerti, bahawa duit susah di cari dan nak bagitau si anak jangan membazir.


Cerita Kedua

“Ko dah ada calon ke nak, bila lagi nak kahwin???” Tanya seorang ibu pada anaknya.

“Tak ada lagi le. Nanti le dulu malas nak fakir”. Jawab si anak

Ulasan:

Nampak pertanyaan si ibu. Biasa emak Tanya macam nie kerana nak menantu atau lebih senang tak nak anak mereja jadi bujang terlajak atau andartu.

Kita lihat lak jawapan si anak. Kenapa si anak jawab macam tu?

1. 1% memang tak ada pasangan

2. 5% memeng tak nak kawen

3. 5% Rasa terlalu awal

4. 89% Tak Cukup Duit nak Kahwin

Ini dari sumber kajian aje jangan percaya sangat.


Cerita Ketiga

“Geng boleh ka ko jamin aku nak beli kereta” Pinta seorang rakan.

“Uii..dah lima orang aku jamin endak boleh sudah black list sudah namaku” Jawapan diterima.

Ulasan:

Nampak tak permintaan seorang teman kepada temannya. Nak minta kawan jadi penjamin nak beli kereta. Kenapa kawan dia tak nak jadi penjamin??? Sebab kawan tak ada masyukkkkk….

Lihat pula pada jawapan. Patut ka jawapan tak masyuk akal macam tu di berikan?? Itu adalah alasan tak nak jadi grento. Nanti bila jadi penjamin takut2 si peminjam lari si penjamin lak kena bayar rogi lagi duit.

Lebih senang lihat video iklan yang biasa anda lihat dikaca tv yang memberi maksud sedemikian




Jangan lakukan begini di pejabat anda penat kawan atau bos nak cari.


Kesimpulanya banyak lagi perkara berlaku kerana duit. Duit memang sukar di cari tetapi senang untuk pergi. itulah perihal duit.


p/s:

Artikal ini dicipta untuk menyertai contest yang dibuat oleh saudara Khairil.. kenapa saya rasa saya perlu menang? alasan saya hanya satu; saya memang suka merapu dekat blog dari segi artikal mahupun cerita tetapi merapu yang boleh membuka otak pembaca… jikaya menang, saya mahu domain; haruantasek.com. Boleh buat blog rekaan sendiri ha..ha..

36 Tukang Komen:

1st...ecece..masuk peraduan rupenye..anyway..gud luck la..kalo menang..blanja I ye..

bak pinjam 25 inggit..blh? nak beli piza.. ;p

June 02, 2009 12:29 PM  
miss oren said...

saye dengan ini menyokong sepenuhnye encik haruan tasek untuk memenangi contest ini..muahaha

royalti 5%..hukhuk

June 02, 2009 12:43 PM  
izman said...

ada peraduan? nanti aku usha gak, tapi jangan takut la, aku mana ada menang2 peraduan besor2 ni.

duit sangat besar powernya.

June 02, 2009 1:09 PM  
milimilo said...

kelakar la cite kau..tp kalau ckp psl duit, sampai bile pon xabis..
plus video tu pon kelakar ;)

June 02, 2009 1:23 PM  
+ akhis + said...
milimilo said...

ape formulanya nak berblog senyap?cpt bagitau..hehe

June 02, 2009 1:40 PM  

milimilo ianya dalam entri seterusnya haaa..ha....

June 02, 2009 1:42 PM  
AiE bAhRi said...
aduka said...

uyoo.. masuk contest jgak ekk.. heee.. menang jgn lupa aku! cewaahh.. =P

June 02, 2009 3:30 PM  
ayong said...

duit duit.

macam2 boleh jadi sebab duit kan?

:D

June 02, 2009 4:04 PM  
miss izan said...

ya Allah Ya Tuhan ku..
kasi la lelaki ini menang contest tersebut..
dan ingatkanlah dia terhadap diriku...
aminnn ;)
lalala~

June 02, 2009 4:09 PM  

hehe..amboi izan! ko ngan aruan nie musti ade paper nie..kan?? kan??? jgn lupa aku skali wei...

June 02, 2009 4:30 PM  
babymiLosh said...

huwaaaa.. suka amat iklan tuu~

June 02, 2009 4:57 PM  
mo0ney said...

aku klakar kt video rhb tuh..sengal tol

June 02, 2009 5:12 PM  
suziela said...

hehehe mang boleh gelak sorang2 bc entry ko nie..

June 02, 2009 5:55 PM  

dropping by to say hi!

June 02, 2009 6:36 PM  
D'Rimba said...

Kesian kita masih tunduk dan gunapakai matawang kertas tanpa sandaran apapun nilainya sedang bank dunia mendahului simpanan emas..Kita perlu kembali kepada matawang dinar emas jika benar bebas daripada cengkaman ekonomi barat dengan riba' berleluasa.

June 02, 2009 6:58 PM  
joegrimjow said...

siap ada duit lagi tuuu

June 02, 2009 7:49 PM  
||alis|| said...

ku doa agar ko berjaya dlm contest ini. amin.

itu saja ;)

June 02, 2009 8:22 PM  

salam..

hi.
eh entri kamu best la!
sure dapat markah lebih sbb letak iklan rhb bank tu.
gelak-gelak ok sy tgk iklan tu.
ehhehe..
anyway..
entry kamu best!

June 02, 2009 8:57 PM  
tic said...

alooo.. i like duit.. :) hehehe... tak patt mak die reply cenggitu...

June 02, 2009 9:29 PM  
KhairiL's said...

ada video lg tu
citer simple jer mcm sesi soal jawab
hehe =)

June 02, 2009 9:33 PM  
zai said...

ok gak entri ni..stakat ni sume
peserte kontest bes2 entrinye..
iklan rhb tu klakar..hehe

June 02, 2009 10:21 PM  

cepat fofuler blog ni

muahahaha

June 02, 2009 10:30 PM  

oh ya

kenapa yang pertama tu macam pernah aku dengar

kakaka

June 02, 2009 10:30 PM  

tiga2 semua mo duit..aiso yg nombor 2, hahaha berian 5ribu 2 ekor kerbau bah..lalala

June 02, 2009 11:03 PM  
xuen adyla said...

hahaah
duit banyak ke?
sila belanja me
murah pun jadilah

June 03, 2009 12:30 AM  
asis said...

oceh..promote nampak..

June 03, 2009 1:52 AM  
ez said...

ehheheh..contest ek..

June 03, 2009 8:58 AM  

org yg takde duit anggap kalau byk duit boleh bahagia..

tp org yg dah byk duit..hidup tak jugak bahagia..sebahagian je kot..

ntahlah...sape tak suke dapat byk duit hihihihi..

tq ye beri nasihat..risau jugak sbb susah sikit nak faham lelaki.. apatah lagi jaga hati suami..dia marah boleh jadi derhaka..boleh masuk neraka..takut..

June 03, 2009 9:36 AM  

tambah satu komen

jadilah aku komentar terbanyak

hahaha

June 03, 2009 10:04 AM  
babyaura said...

jemput amek award kat blog kite..
thanx!

June 03, 2009 10:20 AM  

Minta izin jadi follower U

June 03, 2009 11:51 AM  
[Q.e.M.a] said...

huhu~
gud lux yea ^_^

June 03, 2009 4:15 PM  

cerita yang best.hepy~!

June 03, 2009 8:05 PM  
catz_mafia said...

Haruan,
Ada contest ke? Apsal aku tak tau? waaaa... tak aci2.. tu mesti hadiah dia duit gak kan?? kan??

June 06, 2009 2:25 AM