Itu Watakmu

“Kenapa dia tak nak makan nasi nie?” kalau makan pun sekali sekala sahaja. Tetapi sebut saja roti semua dia sapu. Adakah dia anak Mat Salleh? Tidak dia anak melayu”. “Memang lain sungguh tekak budak ini. Itu adalah antara ragam kanak-kanak masa kini, kita dahulu macam mana?


*****Fakta benar dari seorang ibu kepada anaknya*****




Ibu:Makan ka juga cucuku itu?
Anak: Tak mak kurang seleranya…. Makan roti baru dia kuat.
Ibu: Wah hebat cucuku makan pun pandai memilih… Kamu makan le pizza selalu?
Anak: Mana larat mak pizza hari2 mahal tu.
Ibu: Itulah dia… sifat mu masih kecil.

Si anak terpinga-pinga memikirkan “Itulah dia… sifat mu masih kecil” Apa maksud ibu?.

Balik 29 Tahun Lalu di antara 1980-1981

Sepasang suami isteri dan 2 orang anaknya berjalan-jalan di sebuah Bandar. Tetiba mereka melalui sebuah restoran… pada masa yang sama akan yang kecil bersuara “ Pa… haus ba aku nie mau minum.” Dengan segera si ayah mengambil Keputusan untuk singgah di restoran untuk menghilangkan dahaga.

“Namun taktik si kecil bukanlah untuk minum tetapi adalah untuk makan… “ia makan roti atau kek”. Si ayah bertanya ko mau makan nak” “mau tapi mau yang itu” jawab anak sambil jari menunjuk kearah kek yang mahal. “Si ayah menawarkan nasi di tolak… menawarkan roti yang jahu lebih murah di tolak… Namun anak kecil itu tetap bertekad nak kek yang mahal untuk di makan. Si ayah mengorbankan sedikit bajet untuk membelikan anaknya kek.

“Macam mana anak kita nie mau makan roti saja. Bukan mau makan nasi” kata si ayah kepada isterinya. “Entah la makan bubur pun endak mau” jawab si isteri. Mengenangkan anak kecilnya suka makan roti berbanding nasi, si ayah pun sering membelikan roti putih yang berisi kacang tanah yang memang menjadi kegemaran anaknya”

Anak: oh macam tu ka aku masih kecil…. Suka demand
Ibu: Ia…. Ko layan saja kehendak cucuku tu ya…
Anak: Baiklah mak.

Sambil tersenyum sendiri memikirkan anaknya yang tidak mau makan nasi sangat. Oh rupanya aku lagi teruk dari dia.

Inilah dunia hidup ibarat roda “Semasa kecil kita tak tahu apa kita buat pada orang tua kita. Bila kita menjadi ibu atau bapa kepada anak pula kita kekadang leka apa perilaku anak itu pernah kita lakukan kepada ibu bapa kita.
Namun sedih bila dengar kes-kes buang anak.

Adakah mereka yang membuang anak itu pun anak buangan?

Tidak sedarkah mereka bahawa ada insan yang memang memerlukan anak namun tiada rezeki?

Tidak sedarkah anak yang lahir itu adalah AmanahNya?

Bila nak habis dah larik tajuk nie….

Kini Si anak sedar bahawa anaknya sedang memainkan sedikit wataknya 29 tahun lalu.

32 Tukang Komen:

puspawarna said...

aah laaa....
mmg bese ler prangai ank2 sijibik ngn prangai mak ayh kite dlu2...
hua2....mcmmne laa erk prangai ank aku nnti....
waaaaa...aku x sggop...

June 08, 2009 3:20 PM  
xuen adyla said...

mana tumpah kari kalau xke nasi
atau dalam kes ni mana tumpah jem kalau x ke roti
tul x?

June 08, 2009 3:58 PM  
catz_mafia said...

Haruan,
Harap-harapnya anak aku nanti taklah ikut perangai aku. Bab makan tak jadi hal, tapi bab internet ni aku risau.. hehehe

June 08, 2009 4:05 PM  
babymiLosh said...

uhuuuu~~
manalah nak ingat zaman kanak2 dulu kan... haishhhhh... kompem tak menang tgn mak ayah nak melayan kita... mcamanelah gayanyer nanti if da ada baby.. huuuuu~~

June 08, 2009 4:10 PM  

ye ke..anak kamu bp tahun aruan??

June 08, 2009 4:25 PM  

mama aku cakap aku nie sebijik mcm dia masa muda dulu. so, ape2 aku nk buat jaat semua kantoi n dpt dihidu oleh mamaku.
muahahaha~
:p

June 08, 2009 5:07 PM  
||alis|| said...

like father like son ;)

June 08, 2009 7:09 PM  

.hee x sbar nk kawen n ade baby :P

June 08, 2009 7:31 PM  
cikeYda said...

selalu dgr ayat mcm 2 dari my mom g my bro..

ntahla mcmn agaknya bila aku ada anak plak ya.. ntahla apa agaknya my mom akan sampaikan pada aku kan.. hahahhaa

June 08, 2009 7:33 PM  

sy pOn tidak memakan nasi juge~

June 08, 2009 7:40 PM  
NuR said...

huhu.. ada benarnya.
coz skrg ni mcm terikut cara mak nur dulu. kalo mkn satu2 benda tu sampai jemu pastu tukar mkn benda lain lak..

mak borek anak rintik..
hikhik

June 08, 2009 8:09 PM  
miss izan said...

nasib die tak mintak secret recipe hari2...
hik3~

June 08, 2009 8:33 PM  

BAPAK BOREK ANAK RINTIK

hahahaha

June 08, 2009 8:49 PM  

eh betullah hehe..

masa ngandung dulu suke sgt makan keju..pizza pasal mmg takde selera makan nasi..sekali kuar anak sebiji camtu gak..aduhh..tak larat plak nak layan..

June 08, 2009 9:05 PM  
GRuNGe said...

Nasib baik ayahnya makan roti, kalau ayahnya tu duk suka makan Kenny Rogers....... Kopak la ayahnya bila ada anak.

June 08, 2009 9:31 PM  

adikku sgt x kn nasik.dia suka roti kekk

June 08, 2009 9:54 PM  

aku xda adik...so yg mjd mangsa ngn pkataan2 & kata2 sbegtu adala aku..bila aku tegur adik2 sepupu aku...aku pulak yg kena..sob~~~sob~~

June 08, 2009 9:55 PM  
KhairiL's said...

demand gk
mkn jer apa pun


hehe

June 08, 2009 10:14 PM  
ticnube said...

orang kate makan roti banyak pandai..mueheheh///:)

June 08, 2009 11:13 PM  

kalau setakat nak makan roti benggali ok lagi kalau nak makan gardenia kopak wei.

June 08, 2009 11:41 PM  
[Q.e.M.a] said...

hehe~
smuga anak incik haruan tasik comey mcm aku
*perasan*

June 09, 2009 6:04 AM  
Masy said...

moga anak aku x jadik jahat. eh ade kene mengena ke dgn entry ni hehe

June 09, 2009 8:41 AM  

huhuh..takotnye anakku mengikut perangaiku~

mintak2 dpt anak2 yg soleh+solehah..
aminnnn~

June 09, 2009 11:29 AM  
Snow Peace said...

mkn roti pun ok..janji dia mau mkn..lau dia xmo mkn kan susah..

June 09, 2009 11:33 AM  

ke mane tumpahnye kari kalo tak ke nasi kandar kan...semoga yg baik jer anak2 kite ikut..

June 09, 2009 12:41 PM  
nuyuljana said...

bapak borik anak rintik.

:)

June 09, 2009 12:58 PM  
Tirana said...

kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi???hehehe..

June 09, 2009 2:44 PM  

saya suka makan budu..
msti mewarisi perangai bonda tersayang..
wahahahaha

June 09, 2009 5:11 PM  
jue mj said...

hmmm.... anak ju pun jarang mkn nasi, tp kalu dapt roti sandwich sapu ngan soft planta, buh gula, 8 keping skali hadap... tp mau ingat, bdn sekeping mcm playwood... nutrien tak belen...

June 09, 2009 5:22 PM  
jue mj said...

hmmm.... anak ju pun jarang mkn nasi, tp kalu dapt roti sandwich sapu ngan soft planta, buh gula, 8 keping skali hadap... tp mau ingat, bdn sekeping mcm playwood... nutrien tak belen...

June 09, 2009 5:22 PM  

Ada kaitan dengan hukum karma x? Maksudnya tiap apa yg kita lakukan akan dapat balasan. Sama ada cepat atau lambat. Sebab tu org kata jgn menderhaka ngn ibubapa sebab bila kita dewasa dan ada anak sendiri. Anak akan buat perkara yg sama pada kita.

Apapun, anak tu anugerah tuhan!

June 09, 2009 5:31 PM  
asis said...

bapak borek anak rintik

June 10, 2009 8:57 PM